نورپردازی مجموعه ارزشمند گالری WADDESDON BEQUEST

میراث Waddesdon مجموعه‌ای با بیش از 300 شی ارزشمند است که در سال 1898 توسط بارون فردیناند روچیلد به موزه بریتانیا سپرده شد. هر شی، هرچند کوچک، دارای یک نورپردازی سفارشی برای نمایش جزئیات آن است. با هم به بررسی نورپردازی این گالری می‌پردازیم:

تعادل درآمیخته با هنر

استانتون ویلیامز در سال 2014 گالری جدیدی با نورپردازی منحصر فردی در موزه بریتانیا طراحی کرد تا مجموعه "میراث “Waddesdon را در خود جای دهد، مجموعه‌ای برجسته از شاهکارهای رنسانس و باروک که توسط خانواده روچیلد در سال 1898 به موزه بریتانیا سپرده شد. طراحی این گالری باشکوه در سال 2016 کاندید و برنده جایزه‌های ارزشمندی از جمله D&AD Award و Civic Trust Regional Award گردید.

استانتون ویلیامز (معمار) در 2014 با شرکت نورپردازی Lighting Design London | LAPD درباره نورپردازی پروژه میراث Waddesdon در موزه بریتانیا و چالش‌های پیش رو صحبت کرد. این پروژه نمایش مجموعه خصوصی بارون فردیناند روچیلد را در گالری جدیدی در موزه بود. نورپردازی فضای گالری حاوی چالش‌های مهمی بود که قبل از فرآیند طراحی باید در نظر گرفته می‌شد. یکی از مهمترین چالش‌ها نور روز بود. در زمانهای خاصی از سال نور مستقیم خورشید از پنجره‌‌ها به داخل نمایشگاه نفوذ می‌کرد و باید روشی برای کنترل میزان نور طبیعی را که از پنجره‌های بزرگ گالری به داخل تابیده می‌شد در نظر گرفته می‌شد.

شرکت LAPD ابتدا یک طرح مفهومی را پیاده‌سازی کرد تا نحوه ورود و تعداد بازدیدکنندگان به فضای گالری را تخمین بزند. علاوه بر این، بسیار مهم بود تا این محاسبات با نمایشگاه‌های مختلفی به صورت دوره‌ای در زمان‌های مختلف برگزار می‌شد، سازگاری داشته باشد. در این طرح، گالری به دو حجم تقسیم شده بود، که یکی بر روی دیگری قرار گرفته بود. حجم بالایی که شامل یک نیم طبقه "Mezzanine Floor" است، به نور اجازه می‌دهد تا معماری فضای ساختمان را منعکس کند، در حالی که در زیر نیم طبقه، آثار نمایشگاهی باید اولویت دید شدن داشته باشند. در ابتدا ویترین‌ها و ستون‌های جانبی که دو طرف فضا قرار گرفته‌اند، به‌طور نامحسوس نورپردازی شدند، در نتیجه، فضای گالری به شکل زیبایی روشن گردید و پس‌ زمینه‌ای برای نورپردازی مجموعه آثار خیره کننده ایجاد کرد.

این نورپردازی یک رویکرد متعادل با نیم طبقه بالا ایجاد کرد. همچنین، سه پنجره بزرگ با ایجاد یک حس نامتقارن از نور روز در فضا، نورپردازی کلی نمای ستون‌ها در ورودی اصلی را  تقویت کردند. برای اطمینان از جاگذاری مناسب LED‌ها در قاب‌های ویترین و همچنین قاب‌های دیواری، بازدید از سازنده ویترین بسیار مهم بود. هدف اصلی از بازدید، اطمینان از ثابت ماندن رنگ ظاهری ویترین‌ها و در عین حال جلوگیری از تغییر رنگ هنگام روشن شدن LED بود. از آنجایی که در این پروژه از لامپ‌های تولیدکنندگان مختلف استفاده گردید، مشخصات لامپ‌ها به صورت سفارشی درخواست شد. در نتیجه در تمامی پروژه از تراشه‌های LED یکسان استفاده گردید، تا یک نورپردازی یکدست در سراسر گالری ایجاد کند.

مشخصات و نوع و نحوه نورپردازی داخل ویترین‌ها مهمترین بخش این طراحی بود. CRI بیش از 90، بهترین اثر نور را به دست می‌آورد. انتخاب CRI اولین قدم برای سایر مشخصات LED‌های با کیفیت بالا و کنترلرها بود. برای بهبود کیفیت برگزاری نمایشگاه، یک پروژکتور بروی دیوار، تصاویر و ویدئوهایی از Waddesdon Manor و فضای داخلی استثنایی آن را به نمایش گذاشت. شرکت LAPD یک سیستم کنترل نور را طراحی کرد که با توجه به میزان نور طبیعی تابیده شده به فضا، شدت نور پروژکتورها را متعادل می‌کند. این کنترل روشنایی همچنین با دسترسی به نورپردازی در نیم طبقه بالا، باعث بهبود حس خوشایند بازدیدکنندگان می‌گردد. حفظ تعادل کلی نور، مهمترین بخش طراحی نورپردازی بود. برای دستیابی به یک تعادل کامل، تقریباً هر سطح روشن در گالری جداگانه به کنترل با قابل تنظیم شدت نور مجهز شده است.

 نورپردازی سفارشی

استانتون ویلیامز (معمار) و شرکت LAPD درمورد مشخصات هر چراغ، مشورت کردند. برخی چراغ‌ها به لنزهای موازی و گریل لانه زنبوری نیاز داشتند تا بهترین اثر نور را روی هر شی به دست آورند. ساعت‌های زیادی را صرف آزمایش طرح‌های نورپردازی  مختلف در ویترین‌ها شد تا بهترین جلوه ممکن بدست‌ آید. بدست آوردن یک هارمونی ایده آل، بین نورپردازی کامل اشیاء داخل ویترین و سایه‌های ایجاد شده، یک چالش بزرگ بود که با تلاش زیاد نتیجه مورد نظر بدست آمد.

درنهایت هر کدام از ویترین‌ها تبدیل به یک تئاتر کوچک شد. به دلیل اینکه اشیاء مختلف داخل هر ویترین از متریال‌های متفاوتی ساخته شده بودند هر مجموعه به صورت جداگانه نورپردازی شد (بدلیل اینکه انعکاس‌های مختلفی از متریال‌های مختلف ایجاد می‌شود) و جلوه‌های نورپردازی برای هر شی سفارشی گردید. نورپردازی کریستال‌ها با دقت خاصی بررسی گردید و تیم نورپردازی پس از آزمون‌های گوناگون، به این نتیجه رسید که مناسب‌ترین دمای رنگ 3000K است. همچنین پس از بررسی‌های مختلف برای اشیاء چوبی و طلایی از  دمای رنگ 2700K استفاده شد.

یکی از اشیاء ارزشمند این مجموعه "جام لیکورگوس" متعلق به قرن 4 میلادی است. بر روی این جام پیروزی دیانیسوس در برابر لیکرگوس و گرفتار شدن او بین درختان مو ترسیم شده است. بدلیل ماهیت پیچیده ساخت کریستال این جام، در زیر نور معمولی، کریستال آن به رنگ سبز یشمی  و در صورت تابیده شدن نور  از داخل، به رنگ قرمز در می‌آید.

 LAPD جام دو رنگ لیکورگوس را با سیستم کم نور کنترل شده DMX روشن کرد. این سیستم باعث شد تا رنگ‌های مختلف در کریستال Dichroic (دورنگ) با کیفیت بالاتری نمایش داده شوند.

چراغ‌ها طوری برنامه ریزی شدند که از جلو به عقب و از چپ به راست خاموش شوند. تنظیم هوشمندانه کنترل اجازه می‌دهد تا مقداری همپوشانی داشته باشند، بنابراین اطمینان حاصل می‌شود که افزایش بسیار آرام نور و تغییر جهت، حتی در سطوح کم نور وجود داشته باشد.

در پایان با هم نگاهی به تصاویر این گالری می اندازیم: